Co potřebujete vědět o vitamínu C

Vitamín C neboli kyselina askorbová je jeden z esenciálních vitamínů, to znamená, že si jej naše tělo neumí vyrobit a musíme jej přijímat ve stravě. [1] Proč je pro nás vlastně důležitý? Kolik ho potřebuji denně přijímat? Jaké jsou jeho zdroje? Doplňovat syntetickým nebo přírodním vitamínem C? Kolem vitamínu C je tedy spousta někdy ne úplně jednoduchých otázek, které si v článku zodpovíme. vitaminC-02

Proč je pro nás důležitý?

Tento vitamín má v organismu hned několik velmi důležitých rolí, z nichž hlavní jsou následující tři. Je naprosto nezbytný pro syntézu kolagenu, který tvoří přes 25 % všech bílkovin v našem těle a je hlavní složkou pojivových tkání ve svalech, kůži, vazech nebo šlachách a také posiluje naše kosti a klouby. Příjem tohoto vitamínu je navíc nezbytný pro náš imunitní systém. Díky jeho antioxidačním vlastnostem může posílit naši imunitu a předejít některým nemocem nebo zmírnit jejich průběh. [2] Dokáže také pomoci se vstřebáváním železa z rostlinných zdrojů, což je pro lidi na rostlinné stravě velmi důležité. Pokud jej máme nedostatek, nastupuje únava, svalová slabost, bolesti kloubů a svalů nebo i krvácení dásní. [3] 

Kolik ho přijímat?

Aby mohl vitamín C dobře plnit svou funkci, doporučuje se jeho denní příjem alespoň 75 mg pro ženy a 90 mg pro muže. Pokud lidé kouří, měli by ke každodenní minimální dávce připočíst alespoň 35 mg, stejně tak by měly zvýšit dávku i těhotné nebo kojící ženy. [4] Jeho velmi účinné vstřebávání je zhruba do příjmu 180 mg denně, pokud přijmeme více něž 1 000 mg za den, vstřebá se ho jen zhruba polovina. Maximální denní dávka je potom 2 000 mg neboli 2 gramy. [2]

Kde ho ve stravě najít?

Za obecně nejznámější zdroj jsou považovány citrusy, ale vzhledem k tomu, že existují koncentrovanější zdroje, nejsou citrusy ideálním zdrojem. Pokud se podíváme na obsah vitamínu C ve 100 g potraviny, v citronu se nachází zhruba 53 mg a stejně tak v pomeranči. Tudíž abychom pokryli denní dávku z citrusů, museli bychom sníst 150 – 200 g citrusů denně. Mnohem koncentrovanější zdroj je např. brokolice se svými 90 mg nebo červená paprika se 190 mg. V přírodě lze ale nalézt ještě významnější zdroje, například acerola obsahuje téměř 1 700 mg ve 100 g, je tedy skvělou potravinou, ale běžně ji bohužel v našem jídelníčku nemáme. [5] Acerola je také skvělá v tom, že obsahuje velké množství kyseliny fenolové a flavonoidů, které mají tzv. synergický efekt, tedy posilují schopnosti vitamínu C a posílení imunity je tak mnohem vyšší, než když je přijímán samostatně. [6]

Syntetický nebo přírodní doplněk vitamínu C?

V tomto ohledu se jednotlivé studie liší. Většina jich uvádí, že mezi syntetickým a přírodním vitamínem C není v jeho vstřebatelnosti žádný rozdíl, některé potom upřednostňují přírodní formu. I pokud by ale mezi vstřebatelností přírodního a syntetického vitamínu C rozdíl nebyl, u přírodních zdrojů nastává díky zmiňovaným flavonoidům a kyselině fenolové synergický efekt a vliv na imunitní systém tak může být několikanásobně vyšší, než kdybychom přijímali syntetickou formu. [7] Právě proto jsme se rozhodli na trh přinést extrakt z aceroly, který má 25 % přírodního vitamínu C, ale zachovává si i další cenné látky v tomto ovoci obsažené a stává se díky tomu vhodnější formou než syntetický vitamín C. Koupit jej můžete tady.

Zdroje:

[1] Li Y, Schellhorn HE. New developments and novel therapeutic perspectives for vitamin C. J Nutr 2007;137:2171-84.

[2] Vitamin C Health Proffesional [online]. [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/#h1

[3] Vitamin C Consumer [online]. [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-Consumer/

[4] Institute of Medicine. Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and CarotenoidspastedGraphic.png. Washington, DC: National Academy Press, 2000.

[5] USDA [online]. [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: https://fdc.nal.usda.gov/

[6] Phenolic compounds in acerola fruit (Malpighia punicifolia, L.). SCIELO [online]. [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-50532004000500009

[7] Health benefits of fruit and vegetables are from additive and synergistic combinations of phytochemicals. PUBMED [online]. [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12936943

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení