Co potřebujete vědět o Vitaminu C

Proč bych měl užívat vitamín C?

Vitamín C neboli kyselina askorbová je jeden z esenciálních vitamínů, to znamená, že si jej naše tělo neumí vyrobit a musíme jej přijímat ve stravě. [1] Proč je pro nás vlastně důležitý? Kolik ho potřebuji denně přijímat? Jaké jsou jeho zdroje? Doplňovat syntetickým nebo přírodním vitamínem C? Kolem vitamínu C je tedy spousta někdy ne úplně jednoduchých otázek, které si v článku zodpovíme. vitaminC-02

Proč je pro nás důležitý?

Tento vitamín má v organismu hned několik velmi důležitých rolí, z nichž hlavní jsou následující tři. Je naprosto nezbytný pro syntézu kolagenu, který tvoří přes 25 % všech bílkovin v našem těle a je hlavní složkou pojivových tkání ve svalech, kůži, vazech nebo šlachách a také posiluje naše kosti a klouby. Příjem tohoto vitamínu je navíc nezbytný pro náš imunitní systém. Díky jeho antioxidačním vlastnostem může posílit naši imunitu a předejít některým nemocem nebo zmírnit jejich průběh. [2] Dokáže také pomoci se vstřebáváním železa z rostlinných zdrojů, což je pro lidi na rostlinné stravě velmi důležité. Pokud jej máme nedostatek, nastupuje únava, svalová slabost, bolesti kloubů a svalů nebo i krvácení dásní. [3] 

Kolik ho přijímat?

Aby mohl vitamín C dobře plnit svou funkci, doporučuje se jeho denní příjem alespoň 75 mg pro ženy a 90 mg pro muže. Pokud lidé kouří, měli by ke každodenní minimální dávce připočíst alespoň 35 mg, stejně tak by měly zvýšit dávku i těhotné nebo kojící ženy. [4] Jeho velmi účinné vstřebávání je zhruba do příjmu 180 mg denně, pokud přijmeme více něž 1 000 mg za den, vstřebá se ho jen zhruba polovina. Maximální denní dávka je potom 2 000 mg neboli 2 gramy. [2]

Kde ho ve stravě najít?

Za obecně nejznámější zdroj jsou považovány citrusy, ale vzhledem k tomu, že existují koncentrovanější zdroje, nejsou citrusy ideálním zdrojem. Pokud se podíváme na obsah vitamínu C ve 100 g potraviny, v citronu se nachází zhruba 53 mg a stejně tak v pomeranči. Tudíž abychom pokryli denní dávku z citrusů, museli bychom sníst 150 – 200 g citrusů denně. Mnohem koncentrovanější zdroj je např. brokolice se svými 90 mg nebo červená paprika se 190 mg. V přírodě lze ale nalézt ještě významnější zdroje, například acerola obsahuje téměř 1 700 mg ve 100 g, je tedy skvělou potravinou, ale běžně ji bohužel v našem jídelníčku nemáme. [5] Acerola je také skvělá v tom, že obsahuje velké množství kyseliny fenolové a flavonoidů, které mají tzv. synergický efekt, tedy posilují schopnosti vitamínu C a posílení imunity je tak mnohem vyšší, než když je přijímán samostatně. [6]

Syntetický nebo přírodní doplněk vitamínu C? 

V tomto ohledu se jednotlivé studie liší. Většina jich uvádí, že mezi syntetickým a přírodním vitamínem C není v jeho vstřebatelnosti žádný rozdíl, některé potom upřednostňují přírodní formu. I pokud by ale mezi vstřebatelností přírodního a syntetického vitamínu C rozdíl nebyl, u přírodních zdrojů nastává díky zmiňovaným flavonoidům a kyselině fenolové synergický efekt a vliv na imunitní systém tak může být několikanásobně vyšší, než kdybychom přijímali syntetickou formu. [7] Právě proto jsme se rozhodli na trh přinést extrakt z aceroly, který má 25 % přírodního vitamínu C, ale zachovává si i další cenné látky v tomto ovoci obsažené a stává se díky tomu vhodnější formou než syntetický vitamín C. Koupit jej můžete tady.

 

 

ZDROJE:

[1] Li Y, Schellhorn HE. New developments and novel therapeutic perspectives for vitamin C. J Nutr 2007;137:2171-84.

[2] Vitamin C Health Proffesional [online]. [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/#h1

[3] Vitamin C Consumer [online]. [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-Consumer/

[4] Institute of Medicine. Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and CarotenoidspastedGraphic.png. Washington, DC: National Academy Press, 2000.

[5] USDA [online]. [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: https://fdc.nal.usda.gov/

[6] Phenolic compounds in acerola fruit (Malpighia punicifolia, L.). SCIELO [online]. [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-50532004000500009

[7] Health benefits of fruit and vegetables are from additive and synergistic combinations of phytochemicals. PUBMED [online]. [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12936943